2010 m. spalio 25 d.

“Verslo žinios”

Kalėdos – stebuklų metas, todėl dalis įmonių vadovų gaus dovanų, kokių Lietuvos rinka dar nematė. Šventės yra puiki proga parodyti verslo partneriams, kaip labai jie rūpi, sutvirtinti emocinius ryšius ir, žinoma, pademonstruoti savo sumanumą. Todėl kai kuriose bendrovėse rinkodaros skyriai verčiasi per galvą, kad sugalvotų ką nors superoriginalaus, ir pluša jau nuo vasaros. Dalis verslo kalėdinį sveikinimų maratoną vertina paprasčiau.

„Pirmuosius užklausimus iš įmonių gavome dar liepos mėnesį. Beveik visi mūsų klientai yra lyderiai savo srityje, ir išrinkti Kalėdų dovanas savo kolegoms – jiems yra rimtas reikalas. Be to, tai intelektualų produktą siūlančios bendrovės, todėl pageidauja inovatyvių ir originalių dalykų. Visus metus važinėjame po įvairiausias parodas, sekame naujienas, kad turėtume ką pasiūlyti“, – pasakoja Jurgita Dailidonytė, bendrovės „Todas“ direktorė. Šios įmonės specializacija – originalių verslo dovanų prekyba. Vaidotas Cucėnas, „Nordea Bank Lietuva“ komunikacijos vadovas, teigia, kad bankas Kalėdų dovanomis pradėjo rūpintis rugpjūčio mėnesį, nes užduotis – padovanoti partneriams, ko niekas kitas nedovanojo ir ko apskritai Lietuvoje paprastai negausi.

„Dovana turi būti vertinga ir originali, nes taip išreiškiame žmogui pagarbą. Bankams, finansinio tarpininkavimo įmonėms, kūrybininkams, advokatų kontoroms tai yra garbės reikalas. Informacija apie dovanų idėjas labai saugoma, nes tai irgi yra laukas, kur verda konkurencinė kova tarp įmonių“, – pasakoja p. Cucėnas.

Dovanoja idėjas

Pašnekovai teigia, kad bendrovės dovanų gavėjus skirsto į kelias kategorijas – daugiausia pastangų deda, kad pamalonintų akcininkus, kiek pigesnės, bet ne mažiau originalios dovanos renkamos generaliniams direktoriams, ir galiausiai – įmonių kolektyvams.

„Dovanų kainos svyruoja nuo 10 iki 1.500 Lt. Tiesa, labai brangios dovanos perkamos retai. Dažniausiai įmonės ieško geros idėjos, kuri nebūtinai brangiai kainuoja. Pavyzdžiui, viena IT bendrovė partneriams dovanojo kiaušinį, kuris, įmestas į puodą su tikrais kiaušiniais matuoja vandens temperatūrą, praneša, kada kiaušinis „minkštas“, kada vidutiniškai išviręs, o kada „kietas“. Aukščiausio lygio vadovams renka šiek tiek daugiau kaip 100 Lt kainuojančius daiktus. Pagrindinis pageidavimas – kad to daikto neišmestų“, – sako p. Dailidonytė. Ji taip pat teigia, kad įmonės po truputį atsikrato pomėgio visur klijuoti savo logotipus ir, kuo brangesnė dovana, tuo subtiliau ji pateikiama.

„Vis daugiau klientų įmonės logotipą prideda ant pakuotės, prie kaspinėlio, o patį daiktą palieka „švarų“. Nes daiktai su logotipais yra kasdieniški, reklaminiai, ne proginiai ir vėliau sunkiau pritaikomi“, – kalba p. Dailidonytė.

Ponas Cucėnas teigia, kad svarbiausia sugalvoti gerą dovanos idėją ir kuo toliau, tuo mažiau galima pasikliauti specializuotomis įmonėmis, nes jos siūlo panašius sprendimus ir yra tikimybė, kad jų paslaugomis naudojasi konkurentai, informacija gali nutekėti. Tačiau p. Dailidonytė mano, kad bendrovės veltui gaišta laiką su jų tiesiogine veikla nesusijusiems darbams ir nepasitiki įmonėmis, kurios specializuojasi ieškoti išskirtinių verslo dovanų.

„Yra klientų, kurie labai aiškiai pasako, ko nori, ir į jokias kalbas nesileidžia. Bet tai, ką jie laiko originaliu daiktu, dažnai jau nebėra originalu – jie tai kažkur matė, susižavėjo, bet technologijos labai sparčiai plėtojamos ir „stebuklingų“ daiktų asortimentas greitai plečiasi. O mes sekame naujienas. Be to, niekada neparduodame to paties daikto kelioms įmonėms“, – kalba pašnekovė.

Ratas susiaurėjo

„Mes jau kelerius metus nesukame galvos dėl Kalėdų dovanų – nepriimame ir patys nedovanojame. Visiems siunčiame laišką, kad geriau aukotų mūsų globojamiems vaikams, nei neštų suvenyrus. O patys irgi randame geresnių būdų, kaip stiprinti santykius su verslo partneriais. Šita politika pasiteisina, išnyksta visokie niuansai, kad kieno nors lūkesčiai nepateisinti ar kas nors kažko mainais tikisi“, – pasakoja Renata Saulytė, UAB „Maxima LT“ atstovė ryšiams su visuomene.

Diana Palivonienė, UAB Organizacijų vystymo centro partnerė, teigia, kad įmonės per ekonominį bumą persisotino dovanų srautu ir vis daugiau bendrovių partnerius skatina geriau aukoti dovanoms skiriamus pinigus.

„Nors yra verslo sričių, kur tiesiog negali nieko nedovanoti per Kalėdas, nes tavęs nepriims, būsi balta varna. Tiesiog tai bendravimo forma. Mes patys dovanojame labai siauram ratui partnerių, bet ne todėl, kad reikia, o todėl, kad norisi“, – sako p. Palivonienė.

Algimantas Variakojis, nepriklausomas finansų ekspertas, investicijų įmonės „Mesinvest“ valdybos pirmininkas, taip pat teigia dovanas renkąs siauram partnerių ratui – kurie iš tiesų rūpi. Anot jo, vargu ar verta dovanoti tam, kad „pasidėtum pliusą“, nes bevertis daiktas pasiklys tarp daugybės tokių pačių dovanų. „Aš stengiuosi, kad verslo dovana būtų unikali, gal rankų darbo daikčiukas. Bet reikia paisyti ribos tarp dėmesio rodymo ir noro įsiteikti. Aš pats nemėgstu labai brangių dovanų ir tokių nepriimu – nes brangus daiktas reiškia, kad iš manęs labai kažko nori. O smagiausiai, kai dovana asmeniška – malonu vien tai, kad tavimi domėjosi ir atkreipė dėmesį į tai, kas tau svarbu. Tada dovanos teikėjas kelia geras emocijas. Versle dovanų paskirtis tokia ir yra“, – pasakoja p. Variakojis.

Arūnas Armalis,  ryšių su visuomene agentūros „Opinio“ savininkas, sako, kad sumažėjus įmonių biudžetams Kalėdų dovanos tapo nuoširdesniu gestu, nes bendrovės atsirinko partnerius, kurie joms nuoširdžiai rūpi. „Negali neigti, kad verslo bendruomenėje dovanos svarbios, kad dažnai tai yra garbės reikalas. Bet bent jau išblėso toks dalykas, kad Kalėdų dovanomis įmonės mėgina demonstruoti savo finansinį pajėgumą. Dažnai tai vis dar yra rinkodaros triukas. Bet, kaip ir bet kokiuose santykiuose, efektyviausia yra nuoširdi dovana“, – teigia p. Armalis.